Projekty
Občanem v EU: budoucnost a výzvy
Základní údaje:
Formální název: | Pořádání vzdělávacích kurzů pro učitele středních škol o výuce evropských záležitostí se zvláštním důrazem na výchovu k aktivnímu občanství |
Trvání: | od 1. 1. 2012 do 31. 10. 2013 |
Financován: | z Evropské unie |
Záměr projektu: | Vytvořit moderní vzdělávací materiály věnované aspektům Evropské unie pro střední školy a poskytnout trénink středoškolským pedagogům pro jejich využití k výuce evropských záležitostí se zvláštním důrazem na výchovu k aktivnímu občanství. |
Cílové skupiny: | Až 280 učitelů středních škol v rámci zapojených 14-ti krajů České republiky. |
Cíle projektu:
- Identifikovat nejdůležitější témata spjatá s Evropskou unií a zprostředkovat je studentům středních škol v České republice.
- Vytvořit moderní interaktivní vzdělávací materiály věnované aspektům evropských studií a výchovy k občanství, které budou v souladu s národním Rámcovým vzdělávacím programem a principy konstruktivní zkušenostní pedagogiky.
- Záměrem předkládaného návrhu je přispívat k rozvoji aktivního evropského občanství žáků středních škol v České republice prostřednictvím vzdělávání středoškolských pedagogů.
Postup v rámci projektu + rámcový harmonogram:
- sběr a analýza odborných podkladů, analýza Rámcových vzdělávacích programů SOŠ a gymnázií, analýza dat sebraných metodou Focus Groups týkajících se postojů a názorů českých středoškoláků ohledně EU (leden 2012 – květen 2012)
- tvorba 8 vzdělávacích modulů na základě podkladů z analyzovaných materiálů (květen 2012 – listopad 2012)
- realizace 14-ti vzdělávacích kurzů pro 20 učitelů středních škol z každého kraje ČR (listopad 2012 – květen 2013)
- zmonitorování a evaluace vytvořených modulů za účelem zisku názorů, připomínek a doporučení vztahujících se k modulům či práci pedagogů (červen 2013 – září 2013)
- vyhodnocení zpětné vazby a konečná finalizace produktu včetně uspořádání informační kampaně o vzniklých materiálech zacílená na střední školy (září 2013 – říjen 2013)
Výstupy projektu:
- 8 vzdělávacích modulů o Evropské unii se zvláštním důrazem na výchovu k aktivnímu občanství
- vzdělávací semináře pro středoškolské pedagogy
- vzdělávací materiály v podobě moderních prezentací (Prezi)
Základní principy projektu:
- Usilujeme o dlouhodobou hodnotu všech vytvářených materiálů. Udržitelnost a dlouhodobý užitek výstupů spočívá především v citlivém výběru témat modulů a jejich zpracování. Každý z modulu bude začleněn do obecného tématu, které nepodléhá krátkodobým výkyvům zájmu, ale reprezentuje jednu z klíčových oblastí politiky EU.
- Možnost pedagogů moduly do určité míry adaptovat a doplňovat o aktuální témata a tím zajistit, že moduly budou dlouhodobě brány jako dynamická informačně-metodická platforma.
- Zajistit co nejširší dostupnost materiálů, mj. prostřednictvím portálu Výchova k občanství, který vznikl za účelem sdílení lekcí na občanská témata mezi učiteli základních a středních škol. Tento portál je provozován Centrem občanského vzdělávání.
Večer s Ombudsmanem
Základní údaje:
Formální název: | |
Trvání: | od 1. 11. 2012 do 31. 10. 2014 |
Financován: | z Evropské komise |
Záměr projektu: | |
Cílové skupiny: |
Cíle projektu:
Postup v rámci projektu + rámcový harmonogram:
Výstupy projektu:
Základní principy projektu:
Projekt Výchova k občanství
Základní údaje:
Formální název: | Celonárodní síť pro podporu výchovy k lidským právům a aktivnímu občanství - Centrum občanského vzdělávání (CZ.1.07/1.2.00/14.0084) |
Trvání: | od 1. 4. 2010 do 31. 12. 2012 |
Financován: | z OPVK prostřednictvím ESF a státního rozpočtu ČR |
Záměr projektu: | Smyslem projektu je zavedení systematické podpory občanského vzdělávání na ZŠ, GYM a SOŠ v 13 krajích České republiky |
Cílové skupiny: | vedoucí a pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, žáci a studenti 39 pilotních škol v celé České republice |
Cíle projektu:
- Identifikovat podstatná témata z hlediska oblasti lidských práv a občanského vzdělávání a zajistit o nich co nejefektivnější komunikaci se školskou veřejností.
- Tvorba strategických materiálů pro politiku občanského vzdělávání a stanovení měřítek kvality pro konkrétní fungování občanského vzdělávání v České republice. Zformulování srozumitelného a nosného étos občanství pro školní výuku a práci s mládeží.
- Nastartovat dlouhodobou spolupráci mezi organizacemi (včetně zahraničních) a školami, které se tématem zabývají. Utřídit a pomáhat dále koncepčně rozvíjet stávající zkušenosti, kvalitní výukové materiály a vzdělávací semináře. Vyvinout tak kompletní servis v oblasti občanského vzdělávání založený na celonárodní síti spolupracujících subjektů (páteří sítě krajští koordinátoři).
Postup v rámci projektu + rámcový harmonogram:
- analýza dostupných materiálů, výzkumů, aktivit a vzdělávacích nabídek (duben - září 2010)
- navázání spolupráce se školami (ZŠ, GYM, SOŠ) v každém kraji – vždy 2 učitelé (do konce roku 2010)
- 3 víkendová setkání krajských koordinátorů – připomínkování a dotváření vzdělávacího programu pro učitele; navazování partnerství s dalšími organizacemi, kulatý stůl, tvorba sítě partnerů (do konce roku 2010)
- vzdělávání pedagogů a společná příprava tematických plánů - 3 dvojdenní setkání (1. půle 2011)
- pilotní výuka na 39 školách - 13 krajů ČR - implementace a dotváření temat. plánu (školní rok 2011/2012)
- školení dalších učitelů formou námětových dílen, zapojení dalších subjektů (září - prosinec 2012)
Výstupy projektu:
- vzdělávací program pro učitele vytvořený a vyzkoušený v rámci pilotní výuky
- konference o občanském vzdělávání zaměřené na školskou veřejnost
- informační a komunikační webový portál pro všechny zúčastněné
- sborník dobré praxe shrnující zkušenosti a příklady
- přeložené a adaptované vybrané materiály Rady Evropy
Základní principy projektu:
- Nesnaží se vytvářet opět "novou iniciativu" a vymýšlet věci již několikrát někým jiným vymyšlené, ale propojuje všechny dosavadní, které měly již dříve poctivý a profesionálně zvládnutý záměr.
- Pomáhá již fungujícím organizacím koncepčně šířit jejich vzdělávací a metodickou nabídku - materiály a zkušenosti mohou být prezentovány v rámci 80-ti hodinového kurzu pro učitele (organizace se tak mohou prezentovat a nabídnout své kvalitní materiály v návaznosti na celkovou koncepci vzdělávání a výchovy k občanství).
- Využívá již vytvořené know-how, fixuje ho v systému využitelném pro budoucnost a hledá ideální formu podpory vyhovující potřebám a podmínkám konkrétních škol.
- Využívá synergického efektu dřívějších a nově vzniklých programů a projektů, aby maximálně přispěl k výchově vzdělaných a svobodně myslící občanů.
Související odkazy:
- Aktuální dění v projektu - stránka aktualit či projektový portál.
- Portál projektu s modelovými lekcemi a výukovými materiály ke stažení.
Mezinárodní aktivity
Považujeme za naprosto nezbytné na poli občanského vzdělávání spolupracovat nejen s národními, ale i mezinárodními partnery. Zkušenosti a inspirace ze zahraničí je pro naši práci obzvláště cenná. Snažíme se o adaptaci materiálů, ale i o přenášení zajímavých projektů do českého prostředí.
Jsme prvním subjektem v České republice, který se stal součástí mezinárodní sítě evropských organizací občanského vzdělávání NECE (Networking European Citizenship Education). To nám umožňuje:
- účastnit se mezinárodních seminářů a konference v rámci sítě (např. v Trentu 2010)
- možnost spolupořádat mezinárodní akce (např. v Brně 2011) a otevírat tak příležitosti ke kontaktu se zahraničím i dalším českým partnerům
- přinášet informace o mezinárodních aktivitách do ČR (např. pozvání na konferenci do Varšavy 2011)
- navazování kontaktů s dalšími podobnými centry v jiných zemí (např. ve Slovinsku)
- účastnit se mezinárodních stáží a výukových programů (např. v Berlíně 2010)