Odborné studie
Jaký je rozdíl? Mapování výstupů občanské participace
Studie Centra vývoje a výzkumu občanství (Development Reseach Centre on Citizenship) byla publikována v rámci desetiletého výzkumu občanské participace ve více než 20 zemích světa a odpovídá na otázku, zdali občanská participace vede ke konkrétním změnám na úrovni jednotlivce i státu.
Text nejdříve ve zkratce shrnuje, jak je občanství a občanská participace popsána v odborné literatuře a také prezentuje samotný desetiletý projekt centra. Na rozdíl od mnoha jiných výzkumů zde byla zdůrazňována nutnost porozumět kontextu, dynamice a významu občanské participace pro každého jednotlivce nebo skupinu ve specifické situaci.
Na základě stovky zejména kvalitativních studií, jak se lidé v jednotlivých zemích začínají občansky angažovat, jaké formy participace volí a jak vnímají svou občanskou participaci, se autoři snaží zodpovědět otázku, jaké jsou výstupy občanské participace: co a jak se změní tím, že se lidé občansky angažují?
Z výsledků metastudie sta výzkumů lze vymezit čtyři oblasti, ve kterých měla občanská participace signifikantní výsledky:
- konstrukce, tvorba občanství,
- posilování praxe v participaci,
- posilování přístupných a zodpovědných států,
- rozvoj inkluzivní a soudržné společnosti.
Ačkoli občanská participace přispívá k rozvoji těchto oblastí zejména v pozitivním směru, studie identifikuje i negativní dopady občanské participace v jednotlivých oblastech.
Výstupy občanské participace (volně přeloženo dle původního zdroje – Gaventa et Barrett, 2010, s. 25):
Pozitivní |
Negativní |
Formování, vznik občanství | |
|
|
Občanská participace | |
|
|
Přístupný a odpovědný stát | |
|
|
Inkluzivní a soudržná společnost | |
|
|
Občanská participace a občanství na úrovni jednotlivce není podle autorů jenom otázkou státní příslušnosti, ale zahrnuje rozvoj občanů jako aktérů vědomých si svých práv a schopných je prosazovat pro sebe i druhé. Samotná občanská participace se neobjevuje automaticky s dosažením potřebných znalostí nebo dovedností. Naopak, z výsledků plyne, že i jakýkoliv aktivní krok ve snaze něco změnit, jakékoliv angažování se, může vést na úrovni jednotlivce ke zvýšení znalostí, schopností a důvěře ve vlastní vliv. K aktivní participaci na veřejném životě tedy není potřeba se nejdřív dokonale vyznat v právu a umět správně argumentovat nebo vést skupinu. Právě naopak, často nejlepším prvním krokem k získání potřebných znalostí, schopností a motivace je samotné angažování se v řešení konkrétního problému, který se jednotlivce dotýká. Získané dovednosti, sebedůvěra, nové kontakty a solidarita s ostatními pak mohou být motivací k další participaci.
Studie potvrzuje, že občanská participace vede převážně k pozitivním výstupům. Je však nutné se zabývat otázkou, jaké formy participace a za jakých podmínek těchto pozitivních výstupů dosahují.
Publikovaná studie v anglickém jazyce je ke stažení na stránkách DRC Citizenship.